Sometimes, i feel like like i really dont belong here, like i'm supposed to be some place else

الجمعة، 27 يناير 2012

أنا مين .... أنا الياسمين

هتستغربو لو قلت انى اقتحمت عالم التدوين عشان كرهت الحياة الافتراضية
كرهت   الاصحاب المزيفين
كرهت   الناس   المزيفين
كرهت   الاهل   المزيفين
كرهت   الزمايل   المزيفين
كرهت   العلاقات   المزيفة
كرهت   الاحاسيس   المزيفة
كرهت   الابتسامات   المزيفة
كرهت   الفضفضة   المزيفة
كرهت الدنيا بكل ما هو وحش فيها ..
عالم الواقعية من اهل ,, مدرسة ,, زمايل ,, جامعة ,, اصحاب ,, شغل.
والعالم الالكترونى من ماسنجر ,, شات ,, فيس بوك ,, تويتر.

ممم بتابع المدونات من سنة 2006 تقريباً, لكن مش بعلق على بوست, حتى بوستاتى نادر ما برد على تعليقات, وبتعمد ارد متأخر اوى ...
عشان مش عاوزة اتعرف على حد :)  ... ولا حد يتعرف عليا
عاوزة كل اللى بينى وبين الناس هنا يكون مجرد مشاعر خالصة
 انا مين ,, مش مهم ,,  انتو مين ,, مش مهم ,, ولا حتى نبقى لبعض ايه.

كدا اريح؛ الغموض فى حد ذاته شكل من اشكال الحرية, بيخليك تتكلم بجد ومن جواك اوى ومش مهم مين سامعك ...
لانه ف المعتاد يوم لما بتتكلم كدا قدام شخص ما, بتكتشف بعد كدا انه كان اكتر واحد ميستاهلش الشرف دا منك :( .. ايوة شرف
ان انسان يأتمن انسان اخر على مكنونات قلبه لهو فخر وشرف عظيم
لكن ,, للاسف احنا بشر, يعنى مخلوقات حقيرة لا نمت للعظمة بصفة

هتقولو عليا متشائمة ...
هقولكم بيس وماله, بس خدو بالكم, مفيش حد بيتولد متشائم, اكيد فى حاجات حصلت لى خلتنى اقول كلامى دا :)
هتقولو مش ناضجة كفاية وبعمم  ...
هقولكم بردو بيس, مين ضحك عليكم وفهمكم انى ناضجة اساسا, ولا كبيرة حتى, دا انا عيلة جدا على فكرة :))

لكن العيلة دى عرفت   ناس   ياااااااما وخسرت   ناس   يااااااااما بردو :((((

وحبت 
واهتمت 
وتعاطفت 
واتأثرت 
وادت من قلبها 
وعقلها 
ووقتها
لارواح كتير
حلوة حواليها

بس سُنة الحياة بقى

مفيش روح منهم اتمسكت للاخر بروحها ,,

كل الى عرفتهم وعاشرتهم , جه عليهم وقت و"فرطو" فيها

اه فرطو .. اصل انا كنز كبير, والغبي هو اللى يفرط ف قلب زى قلبي
بس عادى  ,,  ما انا كمان كنت غبية, وفرطت ف كنوز زى قلبى واغلى كمان


عارفين .. فى مقولة بتقول (قابل يا بن آدم .. مسيرك مفارق)

ممكن نعتبر مفارق دى يعنى مفارق الدنيا بكل ما فيها.

لكن انا بعتبرها "هتقابل ,,, وتحب ,,, وتهتم بكل اللى حواليك .. بس خلى بالك انه في يوم ,,, يا هتسيبهم ,,, يا هيسيبوك ....... اكيد ,, اكيد هيجى يوم عليكم وتفترقو ....... فمتزعلش ساعتها"

مشكلتى بقا انى دايما بزعل :((

اه والله .. ومش اي زعل,  تؤ دا لوم وعتاب وتأنيب ضمير وجلد ذات كالمعتاد ...

ازااااااااااى اخسر انسان كنت اعرفه ازاى

ازاااااااى اقلل عدد اللى بحاول افرحهم وابسطهم ف الدنيا
ازاااى اضيع من ايدى روح كنت بشتكيلها همومى وكنت بسمع منها وبساعدها
ازاى وليه سمحت بكل دا انه يحصل,, وكنت فين ساعتها,, واستسلمت بسهولة كدا ليه؟!

عشان كدا مبقيتش عاوزة ازود رصيدى من البشر, مش لانهم وحشين وميستاهلوش
لكن لأنى بدخلهم جوايا اوى, وساعات دا يخنقهم,, وممكن دا يخنقنى 
على الرغم من انه حاجة حلوة اوى انك تلاقى حد يدخل جواك
وعلى الرغم من انه دى نعمة من ربنا, انى اجتماعية وشخصية جذابة 
بس انا مبعرفش استغل الموهبة دى صح, وفى الاخر يإما بأذي حد يإما بتأذي

فا على ايه .. مش جايبة همها .. التيفال احسن .. بلاش تلزيق

انا اجى هنا .. اتكلم براحتى .. وافصح عن مكنونات صدري :)
كأني برغي مع حد من اصحابى ..
وبكدا مكونش فضحت نفسي :)

ومكونش حكيت لحد ميستاهلش انى احكيله

ولا ازعل حد قريب منى على زعلى لما احكيله

وفي نفس الوقت اكون فضفضت لحد ..
ولما اى واحد منكم يقرا كلام قلبي ويلمس قلبه

هيجى يطبطب عليا ويدينى الدعم النفسي اللى انا محتاجاه 
من غير اى مصالح او سابق معرفة
مجرد قلوب ربنا باعتها .. تسند بعض


عشان كدا مش عاوزة اى حد فيكم بعد ما يقرا مدونتى

لا يقرب منى

ولا ينخدع بكلامى

ولا   يفتكرني ملاك

ولا حتى يحاول يعرفنى 
خلينا كدا اصحاب من بعيد لبعيد

مجرد حروف بتعبر عن اللى جوانا


وكل اللى بطلبه منكم:
تقروني زي ما انا ... من غير رتوش

وتردو عليا بردو زى ما انتو ...
من غير رتوش ...


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق